🟢 השווקים עולים. כל חברי הקהילה שלנו, עם מעל 120 אלף איש, יודעים מה לעשות לגבי זה. עכשיו זה גם בידיים שלך.קבלו 40% הנחה

התמתנות האינפלציה תאפשר לבנק ישראל להפחית ריבית ולתמוך בצמיחת המשק

התפרסם 15.11.2023, 14:15

| יניב פגוט, סמנכ"ל בכיר ומנהל מחלקת מסחר, מדדים ומדדים |

מחלקת המחקר של בנק ישראל פירסמה בהחלטת הריבית לחודש נובמבר 2023 את תחזית האינפלציה שלה לשנה הקרובה ולשנת 2024.

לפי כלכלני בנק ישראל, האינפלציה במשק צפויה לעמוד בארבעת הרבעונים הקרובים שיסתיימו ברבעון השלישי 2024 ברמה של 2.9% ואילו בסיכום שנת 2024 צפויה האינפלציה בישראל להסתכם ב- 2.5%.

ציפיות האינפלציה של בנק ישראל מתכתבות היטב עם ציפיות האינפלציה הממוצעות לשנה הקרובה של החזאים שעומדות אף הן על 2.7%.

היה והתחזית של מחלקת המחקר של בנק ישראל תתממש, מדובר יהיה בירידה חדה באינפלציה במשק, אשר צפויה להסתכם השנה ב- 3.5% לאחר שבשנת 2022 הסתכמה האינפלציה במשק ב- 5.1%.

הקונצנזוס של החזאים ביחס להתמתנות החזויה בקצב האינפלציה גברה מאז פרוץ המלחמה ואולם יש לשים לב לתחזית החריגה של הכלכלנים של מודי'ס אשר העריכו כי האינפלציה בשנה הבאה צפויה דווקא לזנק לרמה של 6.8%.

התחזית של מודי'ס היא להערכתי פועל יוצא של הנחות לגבי משך המלחמה ומספר החזיתות. על מנת שהתחזית הקשה של מודי'ס תתממש, צריכה להיות פגיעה קשה בשרשרת האספקה של המשק הישראלי באופן חמור הרבה יותר מזה שחווינו בקורונה, שילווה בפיחות דו ספרתי נוסף בשער החליפין של השקל מול סל מטבעות הסחר.

אנו תקווה שמדובר בתסריט קיצון אשר לא יתממש וכי התחזיות של בנק ישראל שעל אף עגמומיותם, הן אופטימיות ביחס לתרחישי ייחוס אחרים.

התחזית להתמתנות עתידית בסביבת האינפלציה היא פועל יוצא של תנועת מספריים חדה שצפויה להשפיע על צמיחת הביקושים במשק. מחד, הריבית הגבוהה במשק צפויה להביא להאטת קצב הצמיחה הכלכלי במשק ולמתן את הביקושים העתידיים, ומאידך, העצירה בחריקת בלמים של המשק כפועל יוצא מהמלחמה, צפויה לכרסם קשות בצמיחת המשק ברבעונים הקרובים.

ציפיות האינפלציה במשק לטווחים השונים הנגזרים מעקומי התשואות לפדיון של החוב הממשלתי מלמדות כי בשוק ההון מעריכים שפנינו לצניחה מהותית בקצב האינפלציה, הן בטווחים הקצרים כפי שמעריכים החזאים והן בטווחים הארוכים. ציפיות האינפלציה לטווח של 5 שנים צנחו בימים האחרונים לשפל של השנה האחרונה והן עומדות כעת על כ- 2.55% לשנה, בהשוואה לרמה של למעלה מ- 3% בשיא.

נציין כי הירידה החדה בציפיות האינפלציה מתרחשת למרות פיחות חד של כ- 10% בשער החליפין של השקל אל מול הדולר מתחילת שנת 2023, פיחות זה משרשר לאינפלציה בתמסורת של 15% - 25% בגין כל אחוז פיחות.

מעניין לציין כי המדדים הקרובים בישראל עשויים להיות בלתי צפויים ביחס לתוואי העונתי הרגיל ואולם אין לגזור ממדד חריג כזה או אחר בחודשים הקרובים מסקנות מרחיקות לכת לגבי סביבת האינפלציה העתידית במשק.

הזינוק במחירי חלק מהירקות והפירות כפועל יוצא מהמלחמה, עליית מחירים של מוצרים רבים לשעת חירום, השבתת שירותי התיירות וההשפעה שיש לכך על העונתיות ועוד, הופכים את תחזית האינפלציה לחודשים הקרובים להימור.

ביום רביעי הקרוב יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר 2023 ועליו ניתן לומר כי כל נתון בין עלייה חודשית קלה לעלייה חודשית של 0.6% אפשרית. לא ברור מה תעשה המלחמה לרכיב שירותי דיור בבעלות, המהווה את הקטר האינפלציוני המרכזי במשק מזה תקופה ארוכה. רכיב הדיור במדד עלה ב- 5.8% בשנה החולפת ותרם כ- 40% מהאינפלציה השנתית.

נשאלת השאלה האם בעלי הדירות ינהגו בסולידריות מתבקשת אל מול השוכרים או ימשיכו בהעלאות מחירים חדות. הערכה או תקווה לא מבוססת שלי היא שאכן נראה התמתנות בקצב עליית רכיב הדיור במדד, אשר תתרום להתמתנות האינפלציה בישראל.

אציין כי הקיפאון המוחלט בשוק הדיור למגורים מייצר תנאים נוחים לבעלי הדירות להמשך ייקור מחירי השכירויות, שכן אזרחי ישראל צריכים קורת גג והדמוגרפיה עושה את שלה ואולם המציאות הכלכלית במשק, לצד הלגיטימיות הנמוכה לייקור שכר הדירה כפועל יוצא מהמלחמה, עשויים למתן את עליית רכיב הדיור במדד.

בנק ישראל מסתייג בעת הנוכחית מהפחתת ריבית וגורס כי העת להפחתת ריבית תהא כאשר פרמיית הסיכון הביטחונית תפחת והמשק ישוב להיפתח, כך שהאפקטיביות על הביקושים תגבר. אנו מנגד סבורים כי אין להתעלם מהעובדה שתשלומי הריבית במשק הישראלי עצומים וזאת בתקופה בה הפעילות במשק בנסיגה חמורה ולפיכך מוטב להפחית את הריבית מוקדם מאשר מאוחר ולמנוע כשלי אשראי.

העובדה שציפיות האינפלציה בשוק ההון לטווחים בינוני וארוך מעוגנות היטב בתוך יעד האינפלציה, לצד הערכה מקובלת שמדדי המחירים לחודשים נובמבר עד ינואר צפויים להיות שליליים, מציידות את בנק ישראל בגמישות חיונית על מנת להפחית את הריבית באופן מהותי ולתמוך בצמיחת המשק הישראלי.

הנתונים האחרונים מכיוונה של כלכלת ארה"ב מקטינים באופן חד את ההסתברות להעלאות ריבית נוספות בארה"ב, למרות הרטוריקה הניצית יחסית של הפד, ומאפשרות לבנק ישראל לפעול באופן אפקטיבי הן בזירת שער החליפין והן בזירת הריבית.

הכותב הוא סמנכ"ל בכיר בבורסה לניירות ערך, מנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים. האמור לעיל מוגש כשירות לציבור והוא מיועד לשימוש אישי ולהעשרה כללית בלבד, ואין לעשות בו שימוש מסחרי או אחר כלשהו. אין לראות במידע האמור לעיל או בכל חלק ממנו משום עצה, הדרכה, ייעוץ, חוות-דעת או המלצה לנהוג בדרך זו או אחרת, לרבות בכל הקשור לקבלת החלטות בתחום ההשקעות או משום מצג או התחייבות של הבורסה ו/או החברות בקבוצת הבורסה והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתבסס על צרכיו ונתוניו של כל אדם.

תגובות אחרונות

טוען את המאמר הבא...
התקינו את האפליקציה שלנו
אזהרת סיכון: מסחר במכשירים פיננסיים ו/או במטבעות קריפטו כרוך בסיכון גבוה להפסד סכום ההשקעה בחלקו או במלואו, ואינו מתאים לכל משקיע. מחירי מטבעות קריפטו מתאפיינים בתנודתיות גבוהה במיוחד וחשופים להשפעה חיצונית כגון אירועים פוליטיים, רגולטוריים או פיננסיים. מסחר על בסיס בטחונות תורם להגדלת הסיכון הפיננסי.
לפני קבלת החלטה לסחור במכשיר פיננסי או במטבע קריפטו, עליך להכיר במלואם את הסיכונים ואת העלויות, הנלווים למסחר בשווקים הפיננסיים, לשקול בזהירות את יעדי ההשקעה, את דרגת הניסיון ואת הנכונות לשאת בסיכונים, ולפנות לייעוץ מקצועי בעת הצורך.
פיוז‘ן מדיה (Fusion Media) מדגישה, שהמידע המוצג באתר אינו בהכרח מדויק או ניתן בזמן אמת. המחירים והנתונים באתר אינם בהכרח מסופקים ע"י בורסות או שווקים, ועשויים להיות מסופקים על-ידי עושי שוק, ולפיכך עשויים להיות בלתי מדויקים ושונים ממחיר השוק בפועל עבור שוק נתון. המשמעות היא, שהמחירים משמשים לאינדיקציה אך אינם מתאימים למטרות מסחר. פיוז‘ן מדיה וכל ספק אחר של נתונים שמוצגים באתר, אינם נושאים כל אחריות בגין נזקים או הפסדים שספגת במסחר או בשל הסתמכותך על המידע באתר.
חל איסור על הפצה, שידור, שינוי, הצגה, רפרודוקציה או אחסון של הנתונים באתר זה או שימוש בהם ללא אישור מפורש בכתב מאת פיוז‘ן מדיה ו/או ספק הנתונים. כל זכויות הקניין הרוחני שמורות לבורסה ו/או לספקים המספקים את הנתונים שבאתר.
פיוז‘ן מדיה עשויה לקבל תגמול ממפרסמים המופיעים באתר, בהתאם לאינטראקציה שלך עם הפרסומות והמפרסמים.
הגרסה האנגלית היא גרסתו הראשית של הסכם זה ותשמש גרסה מכרעת בכל מחלוקת שתתגלע בין הגרסה האנגלית לגרסה העברית.
© 2007-2024 - כל הזכויות שמורות לפיוזן מדיה בע"מ