| סוניה גורודיסקי, היאלי יעקבי-הנדלסמן, ישראל היום |
איום המורדים החות'ים מתימן: לאחר שכמה חברות ספנות, לרבות "מרסק" הדנית שהיא חברת הספנות השנייה בגודלה בעולם, הודיעו כי הן משהות את פעילותן במצר באב אל־מנדב, בים האדום ובתעלת סואץ, בישראל מעריכים כי הצעד יביא לעיכובים משמעותיים במשלוחים, וכפועל יוצא - לעליית מחירים.
באיגוד לשכות המסחר מעריכים כי ההתייקרות הנוכחית בהובלה ימית בשיעור של כ־40% תוביל לעליית מחירי מוצרים מיובאים בשיעור של לפחות 3.5%.
מדובר במגוון רחב של מוצרים שמובאים לישראל דרך הנתיב הימי מהמזרח – החל ממוצרי מזון, דרך ביגוד, אלקטרוניקה, ועוד. במקרה של מכוניות עליית המחירים אף צפויה להיות חדה יותר באופן משמעותי.
סגן נשיא לשכת המסחר תל אביב, אמיר שני, פנה אתמול למינהל המכס בבקשה שלא לכלול את תוספת העלויות הנובעות מהארכת המסע של האוניות במערך הטובין לצורכי מכס, אחרת התייקרות המוצרים המיובאים החייבים במס תהיה אף גבוהה יותר.
במכתבו מפרט שני כי התוספת למשך ההפלגה של אוניות חברת מרסק, צים שירותי תובלה ימית (NYSE:ZIM) ו־MSC אשר יפסחו על הים האדום ויצטרכו לעקוף את יבשת אפריקה יעמוד על כ־20 יום. סך זמן ההפלגה יהיה בין 40 ל־45 ימים.
כתוצאה מהאיום ומהשינויים האלו, בכיר באחת מרשתות החשמל ציין כי ההשפעה המהותית של היבוא דרך הים תבוא לידי ביטוי בעיקר לקראת פסח...