| דרור ניר קסטל, מרכז הנדל"ן |
המדינה ורכבת ישראל החלו בביצוע צעדים ממשיים ראשוניים לקראת בניית מסילות הרכבת המהירה מתל אביב לחיפה. בחודש האחרון החל הליך ההפקעות לטובת שדרוג והכפלת מסילות החוף, בין תחנת חוף כרמל בחיפה לשפיים. סך הקרקעות המופקעות הן בשטח של 650 דונם, 90% מהן קרקעות חקלאיות בבעלות המדינה ומוחכרות בחוזי חכירה לפעילות חקלאית. ההערכות בשוק הן כי היקף הפיצוי הממוצע יעמוד על 300 אלף שקל לדונם, כך שעלות הפיצויים הכוללת צפויה לעמוד על כ-1.95 מיליארד שקל.
מדובר בתוכנית שאושרה רק בדצמבר האחרון (תתל 65 א') שכוללת מסילות באורך 68 ק"מ והכפלת מסילת החוף לארבע מסילות, מתוכן שתי מסילות מהירות בהן תתבצע הנסיעה במהירות של 222-250 קמ"ש ושתי מסילות פרבריות שישודרגו ל-160 קמ"ש. בנוסף מנתניה ועד שפיים יתווספו שתי מסילות פרבריות נוספות. ברכבת ישראל מעריכים שכך תתקצר הנסיעה מחיפה לתל אביב ל-30 דקות (במקום כשעה כיום), עם עצירה אחת בלבד בחדרה של חלק מהרכבות, וברכבות הפרבריות העוצרות בכל תחנה תתקצר הנסיעה ל-50 דקות.
ההערכות הן שתתאפשר הגדלת הנסועה בשעת השיא מחיפה לתל אביב בשני הכיוונים ל-30,000 נוסעים. התוואי עובר בעמק חפר, חוף השרון, יישובי הברון, חוף הכרמל, מנשה אלונה, חדרה, חיפה, מורדות הכרמל, נתניה, פרדס חנה-כרכור ועוד. באזור בין בנימינה לחדרה ישונה התוואי הקיים. התוכנית כולה מתפרסת על 15,518 דונם.